Wat ondernemers kunnen leren van Kim Dotcom

De meest begenadigde hypekoning is terug. Ondernemers die zichzelf naar de top willen hypen, moeten bij Kim Dotcom in de leer.

Als hypewatcher kan ik niet anders dan straalverliefd zijn op Kim Dotcom. Hij is de 150 kg zware, rebelse, leugenachtige, kleurrijke belichaming van de Uberhype.

Stel, je hebt geld nodig. Veel geld. Je hebt het nodig omdat, nou ja, je houdt nu eenmaal van snelle auto’s, grote huizen en veel aandacht voor je zwaargebouwde persoon. Daarnaast lopen er nogal wat rechtszaken die je een miljoen of wat per jaar kosten aan advocaatskosten. You need cash and you need it fast. Wat doe je dan?

Kim Dotcom weet raad. Afgelopen zondag lanceerde hij een nieuw bedrijf: Mega, een cloudservice waar je gratis je digitale bestanden kwijt kunt. Niet zomaar een lancering, natuurlijk: er waren dansers en fotomodellen en de kogelronde verschijning van Kim Dotcom verscheen op een mega-groot beeldscherm. De datum was slim gekozen: 20 januari is precies één jaar nadat Kims vorige bedrijf (Megaupload) was gesloten na een gecoördineerde politieactie in Nieuw Zeeland, Hongkong en de VS, die wereldnieuws was. Journalisten konden er dus niet omheen om het nieuwe bedrijf te linken aan het mediacircus rondom het vorige.

Het resultaat was ernaar: 600.000 gebruikers in één dag, volgens onbevestigde berichten. Dat laatste is overigens niet ongebruikelijk; bijna alles wat met deze koning van de buzz te maken heeft, is onbevestigd. Toch leeft de geboren Duitser in het duurste huis van Nieuw Zeeland en heeft hij een wagenpark (waaronder een stuk of 4 dure Mercedessen en een Rolls-Royce Phantom) waar menige lezer van deze blog jaloers op zou zijn. Net als op 600.000 klanten in één dag, trouwens.

Wat maakt hem tot zo’n briljante hypewizard? Hier zijn de lessen van Kim.

Lees verder: www.mt.nl

bron: MT.nl

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *